Zieke werknemers blijven gewoon vakantiedagen opbouwen, ongeacht de duur van hun ziekte. Het Europees Hof van Justitie sprak zich hier onlangs over uit.

Jaarlijks hebben werknemers recht op ten minste vier weken vakantie, met behoud van loon. Dit staat in de arbeidstijdenrichtlijn en is volgens het Europees Hof zo’n belangrijk punt, dat lidstaten daar niet van af mogen wijken. In Nederland bouwen werknemers die langer dan een half jaar ziek zijn, geen nieuwe vakantiedagen meer op. Dat mag niet meer, oordeelde het Hof.

Aanleiding

Twee zaken in Duitsland en Engeland waren aanleiding van deze uitspraak. Werknemers waren daar aan het einde het van het jaar ziek thuis. Ze konden zo geen vakantiedagen opnemen, vervolgens schrapte hun werkgever die resterende dagen op basis van het nationale recht.

(Bron: HR Praktijk)

Ik vind het een goede zaak dat werknemers ook tijdens hun ziekte vakantiedagen blijven opbouwen. Vaak is het juist zo dat de langdurige zieke medische valide redenen hebben waardoor zij niet kunnen werken, bijvoorbeeld frozen shoulder syndroom. Zij kiezen hier niet voor en zitten voor langere tijd in de ziektewet.

Aan de andere kant is het zo dat er, vanzelfsprekend, ook profiteurs zijn. Mensen die zich schuldig maken aan zwart of grijs ziekteverzuim voor langere tijd, maar ik denk dat die groep niet opweegt tegen het wit ziekteverzuim.

4 reacties

  1. Mine on 18 maart 2009 om 14:36

    Ik vind dat dit wel goed geregeld is. Mensen kunnen ook niks doen dat ze ziek zijn , en dit zal ook een waarderingsgevoel aan de zieke werknemers geven. Maar zoals Erik al zegt er zijn ook profiteurs, mensen die gebruik maken van zwart of grijs ziekteverzuim zullen ook gewoon vakantiedagen opbouwen.
    Ook ben ik van mening dat veel organisaties, met als reden de economische neergang weerstand zullen vormen.

     
  2. Anoniem on 19 maart 2009 om 11:21

    Ik vraag me af als je ziek bent of je dan wel 4 weken op vakantie kan? Als je meer dan een half jaar ziek bent, mag je toch echt wel ergens heen.. Ik begrijp dat het lastig is als je telkens moet gaan vragen aan je werkgever of je op vakantie mag, maar zou houdt je de fraudeurs wel buiten de deur.. Deze kan de werkgever namelijk weigeren om op vakantie te gaan..
    Het is wel belangrijk dat er een soort controle op blijft, anders komen er steeds meer 'profiteurs'.

     
  3. Suzanne on 19 maart 2009 om 15:41

    Ik vind het niet raar dat mensen die een periode ziek zijn geweest geen vakantiedagen hebben opgebouwd. Na een periode van ziekte hoef je niet heel je vakantiedagen in te leveren. Door deze regeling houdt je zeker de profiteurs buiten de deur, dit is misschien minder leuk voor de trouwe medewerker, maar ik denk dat er anders van deze regeling veel te vaak MISbruik wordt gemaakt. En daar hoef je als bedrijf ook niet trots op te zijn. Dus om het ziekteverzuim laag te houden is dit een goede regeling.

     
  4. Martijn on 28 maart 2009 om 20:45

    Naar mijn mening zouden werkgevers zelf mogen beslissen over hoe werknemers aan hun vakantiedagen kunnen komen. Behalve het aantal wettelijk verplichte dagen, ook dagen die samenhangen met het aantal uren dat je gewerkt hebt in een jaar.

    Bij een langdurige ziekte denk ik dat je als werknemer blij moet zijn dat je weer aan het werk kunt. En dan zou wat mij betreft in overleg met de werkgever gekeken moeten worden hoe de vakantie wordt ingedeeld.

     


Een reactie posten