"Competentiemanagement raakt de laatste jaren steeds meer in zwang. Het succes valt te verklaren uit de nieuwe benadering van de kwaliteiten van werknemers, een nieuwe techniek om met deze kwaliteiten om te gaan en uit de resultaten die deze benadering en techniek al opleverden.

Competentiemanagement gaat ervan uit dat iedere werknemer beschikt over een aantal unieke sterke en minder sterke kanten. Deze kunnen worden omschreven als eigenschappen, capaciteiten en vaardigheden (of het tekort daaraan) in relatie tot de functie die de werknemer vervult.

Competentiemanagement streeft ernaar om de sterke kanten van een werknemer optimaal te benutten en diens minder sterke kanten door opleiding, training en/of coaching naar een hoger plan te tillen. Door gebruik te maken van competentiemanagement kunt u ervoor zorgen dat de kennis, vaardigheden en eigenschappen van werknemers beter aansluiten bij de behoeften van de organisatie en dat ook blijven doen in de toekomst. Hierdoor is een optimaal werkende organisatie gewaarborgd."

Zoals u nu bijna in elke opleiding ziet, wordt er gewerkt met competenties. Deze generatie is de methode al gewend en vinden het fijn om er mee te werken. Voor de oudere generatie is het lastig om ineens over te schakelen, maar daar zijn oplossingen voor te vinden. Door bijvoorbeeld een onderscheid te maken tussen 'ouderen' en 'jongeren'. Daar wil ik mee zeggen dat je de ouderen iets minder competentie gericht te gaan beoordelen en de jongeren juist wel volledig competentie gericht.
Als het compentiemanagement volledig wordt doorgezet kunt u veel specifieker selecteren en beoordelen.

(Bron: http://www.hrpraktijk.nl/vakinformatie/personeelsbeleid-strategie/competentiemanagement.196.lynkx )

3 reacties

  1. Erik on 24 maart 2009 om 09:07

    Het is inderdaad zo dat het competentie gerichtonderwijs steeds vaker terugkomt. De jongeren groeien er mee op terwijl het voor de oudere generatie af en toe een grote twijfel blijft.

    Maar om de jonge en oudere generatie apart te beoordelen gaat te ver, denk ik. Waar trek je de lijn van oudere generatie? Sommige ouderen zullen zichzelf er juist wel goed bij voelen.

    Ik denk dat het belangrijk is om het personeel goed in te lichten, laat ze weten wat er verwacht wordt. Zij zullen er toch aan moeten geloven.

     
  2. Suzanne on 25 maart 2009 om 16:14

    Ik ben het er niet mee eens dat je onderscheid gaat maken tussen jong en oud. Ik denk dat je de oudere generatie meer hulp en begeleiding moet bieden.

    Iedereen zal op een gegeven moment met competentiemanagement moeten werken, dus minder competent beoordelen lijkt mij geen goed plan.

     
  3. Martijn on 28 maart 2009 om 20:36

    Er zit wat mij betreft geen verschil tussen competenties bij ouderen en jongeren. Bij het opstellen van een vacature zullen een aantal eisen zijn die bij die functie horen. Of je nu jong of oud bent, als je aan die eisen (competenties) voldoet: solliciteren!

    Ook competentiemanagement tijdens het uitvoeren van de functie kan bijdragen aan doorontwikkelen van de werknemer. En misschien in de toekomst er zelfs voor zorgen dat de werknemer net dat beetje extra biedt voor het bedrijf waarom het goed gaat.

     


Een reactie posten