"Competentiemanagement raakt de laatste jaren steeds meer in zwang. Het succes valt te verklaren uit de nieuwe benadering van de kwaliteiten van werknemers, een nieuwe techniek om met deze kwaliteiten om te gaan en uit de resultaten die deze benadering en techniek al opleverden.

Competentiemanagement gaat ervan uit dat iedere werknemer beschikt over een aantal unieke sterke en minder sterke kanten. Deze kunnen worden omschreven als eigenschappen, capaciteiten en vaardigheden (of het tekort daaraan) in relatie tot de functie die de werknemer vervult.

Competentiemanagement streeft ernaar om de sterke kanten van een werknemer optimaal te benutten en diens minder sterke kanten door opleiding, training en/of coaching naar een hoger plan te tillen. Door gebruik te maken van competentiemanagement kunt u ervoor zorgen dat de kennis, vaardigheden en eigenschappen van werknemers beter aansluiten bij de behoeften van de organisatie en dat ook blijven doen in de toekomst. Hierdoor is een optimaal werkende organisatie gewaarborgd."

Zoals u nu bijna in elke opleiding ziet, wordt er gewerkt met competenties. Deze generatie is de methode al gewend en vinden het fijn om er mee te werken. Voor de oudere generatie is het lastig om ineens over te schakelen, maar daar zijn oplossingen voor te vinden. Door bijvoorbeeld een onderscheid te maken tussen 'ouderen' en 'jongeren'. Daar wil ik mee zeggen dat je de ouderen iets minder competentie gericht te gaan beoordelen en de jongeren juist wel volledig competentie gericht.
Als het compentiemanagement volledig wordt doorgezet kunt u veel specifieker selecteren en beoordelen.

(Bron: http://www.hrpraktijk.nl/vakinformatie/personeelsbeleid-strategie/competentiemanagement.196.lynkx )

Zieke werknemers blijven gewoon vakantiedagen opbouwen, ongeacht de duur van hun ziekte. Het Europees Hof van Justitie sprak zich hier onlangs over uit.

Jaarlijks hebben werknemers recht op ten minste vier weken vakantie, met behoud van loon. Dit staat in de arbeidstijdenrichtlijn en is volgens het Europees Hof zo’n belangrijk punt, dat lidstaten daar niet van af mogen wijken. In Nederland bouwen werknemers die langer dan een half jaar ziek zijn, geen nieuwe vakantiedagen meer op. Dat mag niet meer, oordeelde het Hof.

Aanleiding

Twee zaken in Duitsland en Engeland waren aanleiding van deze uitspraak. Werknemers waren daar aan het einde het van het jaar ziek thuis. Ze konden zo geen vakantiedagen opnemen, vervolgens schrapte hun werkgever die resterende dagen op basis van het nationale recht.

(Bron: HR Praktijk)

Ik vind het een goede zaak dat werknemers ook tijdens hun ziekte vakantiedagen blijven opbouwen. Vaak is het juist zo dat de langdurige zieke medische valide redenen hebben waardoor zij niet kunnen werken, bijvoorbeeld frozen shoulder syndroom. Zij kiezen hier niet voor en zitten voor langere tijd in de ziektewet.

Aan de andere kant is het zo dat er, vanzelfsprekend, ook profiteurs zijn. Mensen die zich schuldig maken aan zwart of grijs ziekteverzuim voor langere tijd, maar ik denk dat die groep niet opweegt tegen het wit ziekteverzuim.

"Nederlandse werkgevers denken ook het komende kwartaal minder personeel aan te nemen. Vooral in het noorden en oosten van het land valt de werkgelegenheid terug. Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendbureau Manpower.

Het netto werkgelegenheidscijfer daalt in het tweede kwartaal van 2009 naar +4 procent. Hiermee is het cijfer gezakt naar een percentage dat voor het laatst in het derde kwartaal van 2006 werd genoteerd. Toch zijn Nederlandse werkgevers optimistischer dan hun collega werkgevers in bijna alle 16 Europese landen waar het onderzoek heeft plaatsgevonden.


Van de 9 sectoren verwachten werkgevers in 7 sectoren een daling in het netto werkgelegenheidscijfer ten opzichte van het afgelopen kwartaal. De grootste dalers zijn Transport, Opslag en Communicatie (van 15 naar 3 procent) en de sector Mijnbouw en Delfstofwinning (van 12 naar 3 procent). De grootste terugval in werkgelegenheid is te vinden in het oosten en noorden van het land.

Minste terugval
Op jaarbasis zijn de ontwikkelingen bij de Overheid en maatschappelijke dienstverlening (van +3 naar +2 procent) en de Groothandel, detailhandel en horeca nog het meest positief (van +6 naar +5 procent). (bron: http://personeelsnet.nl/dossier.php?Id=4188&waar=9)"

Ik denk dat het logisch is dat bedrijven in deze tijd minder snel personeel aan nemen. Bedrijven lossen vacatures intern op door de taken te verdelen over het personeel wat er is. Dit is goedkoop en kost weinig tijd. Wel heb je werknemers nodig die dit willen doen voor zolang het nodig is.
"Een vijfde van de 221 mensen die deelnamen aan een onderzoek is bang zelf zijn baan te verliezen. En dat terwijl dit onderzoek deden nog voordat het Centraal Planbureau kwam met de sombere voorspelling dat in 2010 waarschijnlijk 8,75 procent van de beroepsbevolking zonder werk zal zitten.

De kennis van HR-professionals wordt momenteel optimaal benut omdat zij fungeren als vraagbaak voor zowel personeel als voor management. De HR-expertise wordt op twee manieren ingezet: zowel ondersteunend als adviserend. Adviserend door het management juiste informatie te verstrekken over onder meer regelgeving en procedures rondom flexibliteit, externe detachtering, algemeen personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden. En informerend door allerhande vragen waarmee het personeel rondloopt te beantwoorden, bijvoorbeeld over reorganisaties.
Hierbij is het volgens respondenten belangrijk het hoofd koel te houden: 'zorgen dat er geen paniekreacties komen vanuit het management en zorgvuldig verder bouwen aan je uitgezette HR-strategie - uiteraard met de middelen die je hebt' en ' niet met de hype mee gaan als dat niet relevant is in de organisatie' benadrukten enkelen.
Vooral in economisch moeilijkere tijden kunnen HR-professionals bijdragen aan kostenbesparing, door zowel kwalitatief als kwantitatief een goede match te maken tussen vraag en aanbod van human resource. Bijvoorbeeld door verloop en verzuim tegen te gaan en de productiviteit te verhogen kan worden voorkomen dat onnodig externen worden ingehuurd.
Een visie die de positie van HR loskoppelt van economische conjunctuur kwam naar voren: 'HR bewijst zijn meerwaarde door arbeidsmarktbeleid dat onder alle (economische) omstandigheden de organisatie als aantrekkelijke werkgever weet te positioneren. Aantrekkelijk om te kómen en te blíjven werken'."

Zo zie je dat een P&O'er altijd belangrijk is in een bedrijf. Je zorgen maken over je baan is een natuurlijke reactie, maar zoals je hierboven kunt lezen zijn er ook kansen in deze tijden. Je wordt inderdaad als vraagbaak gebruikt, omdat jij de professional bent. Deze blijven altijd belangrijk in een organisatie. Het is nu niet zo dat alle zorgen van je af kunnen vallen, want als deze recessie lang doorzet zal ook jou baan geschrapt worden. Voor nu kun je nog alles mee draaiende houden en als de tijd er is dat je zelf moet opstappen kun je in ieder geval met een mooi (voorlopig) arbeidsverleden vertrekken.

(Bron: P&Oactueel maart 2009 nr. 3, het volledige artikel kunt je hierin terug lezen)